-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:40441 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:28

حضرت محمد6 هفت فرزند و نه همسر داشتهاند، ولي در زندگي روزمرة ايشان، تنها از يك فرزندشان، حضرت فاطمة زهرا3 و يكي از همسرانشان، حضرت خديجه كبري، نام برده شده است، چرا؟

روابط و تعامل پيامبر گرامي اسلام با اطرافيان خود، بلكه با همة مردم، بر پاية عدالت بوده است. عدالت ـ چنان كه در تعريف آن گفتهاند ـ قرار دادن هر چيز در جايگاه خويش است و تجلي اين امر در زندگي پيامبر گرامي اسلامجلوههاي گوناگوني دارد. طبيعي است برخورد ايشان با كساني كه از خصوصيت بسيار بالا برخوردارند و خدمات شاياني به اسلام و مسلمانان كردهاند و در نزد خداي متعال نيز در مرتبة بسيار بالايي قرار دارند، با ديگران تفاوت كند و اگر چنين نباشد نميتوان دفتر زندگي او را سرمشق و اسوة ديگران قرار داد، افزون بر اين خداي متعال رفتار او را در شايستهترين جايگاه پذيرفته و او را اسوة ديگران معرفي كرده است: لَّقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَة;(احزاب،21) قطعاً براي شما در ]اقتدا به[ رسول خدا سرمشقي نيكو است...

حضرت خديجة كبرا و حضرت فاطمه زهرا3 مانند برخي ديگر از جايگاه رفيعي برخوردارند، به دليل ويژگيهاي معنوي و خدمات شايان آنها مورد عنايت ويژه پيامبر6 بودهاند.

حضرت خديجه كبرا3 يكي از برگزيدگان عالم است; چنان كه از پيامبر اسلامروايت شده(ر.ك: خديجهاز زنان بزرگ اسلام، علي محمد عليدخيل، دكتر فيروز حريرچي، ص 24 و 25، انتشارات اميركبير، چ چهارم، تهران 1366 / بحارالانوار، علامه مجلسي، ج 12، ص 161، و...) اين مطلب است.

ايشان در معنويات آن چنان اوج ميگيرد كه شايستة خطاب ويژة پروردگار ميشود. در روايت است كه جبرئيل بر پيامبر6 فرود آمد و عرض كرد: اي محمد! بر خديجه از جانب پروردگارش سلام برخوان; پس پيامبر6 فرمود: اي خديجه! اين جبرئيل است كه از پروردگارت بر تو سلام ميگويد; پس خديجه عرض كرد: خداوند خود سلام است و سلام از اوست و بر جبرئيل سلام باد.(همان، ص 21.)

زني كه دوستي پيامبر6 را اين چنين در زندگي خود و پس از مرگ، برانگيزد و تمام عمر خويش را به پاي او و هدف مقدس او بريزد، شايسته است كه تاريخ او را جاويدان كند و نام او را در دفتر خود براي سرمشق شدن پرتلألؤ گرداند.

ويژگيهاي حضرت فاطمه زهرا3 نيز چه از جهت ايمان و جايگاه معنوي و چه از نظر تأثيرهاي سياسي و اجتماعي افزون بر آن است كه كسي را ياراي برشمردن آنها باشد و همين بس كه او مادر امامان معصوم: و از اهلبيت پيامبر6 است كه از هر پليدي پاك شدهاند و خداي متعال دربارة آنها فرموده است: إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا ;(احزاب،33) او كسي است كه خدا به خشم او خشمگين و به خشنودي او خشنود ميشود. (ان اللّه يغضب لغضب فاطمة و يرضيَ لرضاها)(كنز العمال، حديث 34222 و 34223.)

طبيعي است چنين شخصيتي كه نام او با بسياري از حوادث صدر اسلام و پس از پيامبر6 عجين و همراه است، جاودانه تاريخ بماند و نام او به بزرگي ياد شود. گفتني است دفتر تاريخ تنها روايتگر نقش و شخصيت حضرت خديجه نيست، بلكه نام زنان بزرگي را ثبت كرده است; زناني چون امسلمه، ام هاني، سوده و...; همچنين گزارش تاريخ به زنان مؤمن ختم نميشود و از زنان بي ايمان و شيطان صفت كه در رخ داد و حادثههاي مهم نقشآفرين بودهاند، نيز براي جهانيان تصويري هر چند كوتاه، ارائه كرده است; زناني چون هند جگرخوار، قطام، جعده و...

ما به دليل طولاني شدن پاسخ، از ادامة سخن خودداري ميكنيم و شما را براي آشنايي بيشتر با اين بانوي بزرگ و اسوة مردان و زنان عالم، به منابع فراواني كه دربارة ايشان نگارش شده، ارجاع ميدهيم.( ر.ك: زندگاني حضرت فاطمه، (ترجمة بيت الاحزان) سيد محمود موسوي زرندي، اسلاميه، تهران / فاطمة الزهرا من المهد الي اللّحد، سيد محمد كاظم قزويني، داراحيأ بيروت 1379'û / فاطمة زهرا، سيد هاشم رسولي محلاتي، علميه اسلاميه / فاطمة زهرا، بانوي نمونة اسلام، ابرهيم اميني، دارالتبليغ، قم. )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.